MARIAS JMM-BLOGG

torsdag 8 april 2010

Analysuppgift


http://www.stltoday.com/mds/news/html/471


Målgrupp

Målgruppen verkar vara den vanliga amerikanen som vill veta mer om hur soldaterna har det under sin utbildning inför att åka till Irak eller Afghanistan. Sajten är ganska ungdomlig med flera typer av medier som integrerar med varandra vilket också leder till min tanke om att reportagesajten riktar sig mot unga personer som är nyfikna på att själva bli värvade.


Innehåll

Sajten är ett slags multimedia-reportage eller dokumentär om livet på Fort Leonard Wood, platsen dit en av fem amerikanska rekryter kommer för att utbilda sig till soldater som senare ska tjänstgöra i Irak och Afghanistan. Reportagesajten ”Report for duty” består av rörlig bild, stillbild, text och förutom ljudet i filmerna också ljud som står för sig själv t.ex. kampsånger. Under ”About” kan man läsa att en reporter och en fotograf har följt en kull nya rekryter från deras första dag på fortet och under nio veckor tills de är färdiga soldater. De har koncentrerat sig på speciellt två personer som de följer de nio veckorna, men också delat upp de nio veckorna i olika delar där de lagt upp filmer om varje delkurs i utbildningen. 


Mål/Syfte

Målet med sajten verkar vara att skildra livet på Fort Leonard Wood och att ge en bild av verkligheten. Sajten är en del av ”Saint Louis Today” som verkar vara en typ av nyhets sajt som kanske kompletterar en tidning. För att försöka förstärka intrycket av att sidan skildrar verkligheten finns på flera ställen på sidan rekryter som berättar om sig själva i korta videoklipp. 


Hur?

Med hjälp av audiovisuell form presenteras berättelsen och personerna på Fort Leonard Wood. Under ”The Squad” finns bilder på rekryterna och klickar man på en så visas en film där personen förklarar varför han/hon gick med i armén. Under ”Go to basic” finner man flikar för varje del som rekryterna går igenom under utbildningen, varje flik finns film på hur övningarna gick och en förklaring i text som förklarar vad respektive övning går ut på. 

Under ”The Fort” kan man läsa kort om fortets historia och välja om man antingen vill se bilder som förklarar historien mer ingående eller om man vill lyssna på ljudklipp med fortets ramsor eller kampsånger. 

”Stories” består egentligen bara av text, artiklar eller kortare reportage om rekryternas upplevelser. Från texterna kan man klicka sig vidare och se bilder som hör till, men dessa finns inte direkt synliga. Jag antar att man strävat efter att det skriftliga material som finns ska står för sig själv och att läsaren inte ska distraheras av bilderna direkt. 

De animationer som finns på sidan finns speciellt för att förstärka den militära känslan. Till exempel så står informationen om varje rekryt på en animerad namnbricka bredvid filmen där de förklarar varför de gått med i armén. 

Även typografin är militärinspirerad, i alla fall rubrikerna och färgen på menyerna. 

Vad gäller ljud så har första sidan ett bakgrundsljud där man hör en trupp sjunga en kampsång. I övrigt så finns det bara ljud från filmklippen och sångerna som jag tidigare förklarade. 


Detaljer

Sidan är inte särskilt förutsebar, snarare tvärtom. Om man som jag blir inkastad helt ovetande om var det är man hamnat så blir förvirringen total. Det absolut sista man hittar i menyn är fliken ”About”, först efter att ha läst den förstod jag vad sidan handlade om. På första sidan hör man den tidigare nämnda bakgrundsmusiken och en slags slogan som bara gav en liten aning om att det handlade om armén. 


Personlig reflektion

Jag hade önskat att sidan var lite mer gjord som en berättelse och att sajten hade ett större eget driv. Som det är nu så måste man surra runt ett tag på sajten för att förstå vad det hela handlar om, och detta skulle jag inte vilja kalla interaktion i positiv bemärkelse då man mest blir irriterad av att inte förstå. För att förbättra sidan så borde man åtminstone göra om första sidan så att den förklarar mer om var man hamnat.


Inga kommentarer: